Nu er julen ovre og vi har brugt ca. 7 mia til at købe gaver for. 32 procent af dette beløb er solgt via nethandel, altså handler der går uden om de distributionskanaler vi hidtil, har kendt. Jeg ved godt at meget e-handel er organiseret af virksomheder, der også er aktive på det fysiske marked, men alligevel er det med til at ændre detailhandelsstrukturen. Med det nye handelsmønster vil vi på længere sigt lægge bymidterne øde, idet butikkerne ikke længere behøver en fysisk placering , som er kendt af forbrugeren. Vi vil ikke have brug for søde ekspedienter til at betjene os. Vi skal jo bare bruge nettet. Impulskøb vil desværre forsvinde, idet kun varer der står på sedlen vil blive leveret. Dette vil så kræve øget annoncering fra leverandørernes side for at gøre opmærksom på deres produkter. At det også skal ske på nettet er helt naturligt.
Er dette scenarie langt væk, nej det synes jeg ikke, når jeg 3. juledag overværede at min søn og svigerdatter bestilte kolonialvarer hos nemlig.com, som så blev leveret senere på eftermiddagen, klar til at lave aftensmad. Det kunne man selvfølgelig også springe over ved at bruge just-eat eller hungry.dk.
Er der noget man ikke kan gøre på nettet. Ja, heldigvis. Fysisk kontakt mellem mennesker er stadig ikke muligt på nettet og jeg har vanskelig ved at forestille mig at det bliver muligt.
Men for at vende tilbage til mit egentlige budskab, står vi overfor store ændringer i detailhandelsstrukturen til skade for såvel byudvikling som samfundsudvikling. Skal vi dele ansvaret for at denne udvikling ikke sker, således at vi får en mindre egoistisk verden.