Jeg har nu været i mit nye job i 1 måned og når man kommer til et nyt sted , er der meget man skal lære. Nye mennesker, nye produkter, nyekunder osv. Nye udfordringer er der også.
En medarbejder i virksomheden har købt et nyt hus og er ved at anlægge sin have. I den forbindelse skulle der anlægges en stor græsplæne og valget stod nu mellem at købe græsfrø for et par tusinde kroner eller købe rullegræs for 14.000 kr. Når man sår græs, varer det en rum tid , inden man kan anvende plænen . Op til et par år og med små børn , der gerne vil ud i den danske sommer , er det selvfølgelig smartere med rullegræs. Her kan plænen efter stedse vanding bruges i løbet af kort tid. Dette til glæde for alle. Børn kan jo ikke lege på en nysået plæne, ligesom de bliver meget snavsede, hvis de leger på den rene muld. Behovet for tøj- og børnevask stiger. Det er altså ikke gratis heller at gå at vente på, at græsset bliver grønnere. Der er altså return on investment.
Græsset er jo altid grønnere i naboens have. Hvorfor det gælder om at få græsset grønt så hurtigt som muligt. Valget var derfor enkelt. Rullegræs.
Når man kommer som ny direktør, er der jo kun jord i hovedet til at starte med. Hovedet skal langsomt fyldes op med kundskaber om forretningsgange, produktkalkyler, produktionsforskrifter og alt det andet som er nødvendig at vide for at kunne drive netop denne virksomhed. Selvfølgelig har man at grundlag af viden, men der skal jo vokse grønt græs på dette, som skal bringe virksomheden frem. Dette skal ske i et rask tempo, så man er bedre funderet til at tage de rigtige beslutninger. Derfor kom jeg til at tænke på rullegræs.
Det ville jo være smart, hvis man hver gang man stod overfor nye udfordringer, kunne købe noget rullegræs. I nogen udstrækning er det også muligt. Det gælder jo om at bruge de resourcer og kvaliteter , der findes i enhver organisation til at få græsset til at gro lidt hurtigere. Selvom dette måske er mere jordbearbejning end såning, så er det en genvej til en flot græsplæne. Det gælder ikke altid at springe over, hvor gærdet er lavest, men det er heller ikke tilfældet med rullegræs, her får man en god kvalitet på kort tid.
Jeg har endnu ikke fundet en leverandør til rullegræs i hjernen, men jeg er overbevist om at der er millioner at tjene, såfremt man kunne sikre en hurtig indlæring i nye virksomhedskulturer og nye måder at løse opgaver på. Her tænker jeg ikke på nye managementteorier, men på måder hvor det ikke kun er hårdt arbejde at sætte sig ind i nye problemstillinger. Men jeg tror desværre ikke, at det bliver i min tid, at et sådant koncept bliver udviklet. Indtil da må jeg nøjes med den gammeldags facon. Arbejde hårdt og skabe den nye erfaring, der gør én til en bedre beslutningstager. Men jeg vil alligevel søge efter rullegræs.